IMG_3475
Afbeelding – 1,7 MB 137 downloads
IMG_3476 (1)
Afbeelding – 1,7 MB 135 downloads
IMG_3477
Afbeelding – 1,7 MB 165 downloads
IMG_3478
Afbeelding – 1,7 MB 125 downloads
IMG_3482
Afbeelding – 1,4 MB 139 downloads
IMG_3479
Afbeelding – 1,6 MB 121 downloads
IMG_3480
Afbeelding – 1,8 MB 133 downloads
anass maatopdrachten
Word – 350,0 KB 105 downloads

 Voorwoord

Hallo ik ben Anass Oukhattou en ben 14 jaar oud. ik ga stage lopen bij RK Basisschool De Fontein bij gym meester Tobias. Zelf heb ik daar op school gezeten daarom leek het me fijn om daar stage te lopen, en natuurlijk ook omdat mijn kleine zusje daar nog op school zit. Ik verwacht dat ik daar kan leren om een leuke en een fijne gymmeester te worden, en natuurlijk ook leer hoe het daar aan toe gaat.

Mijn eerste gesprek met meester Tobias ging chill we bespraken de tijden, regels en wat je aan moet trekken tijdens de lessen. Ik wil graag leren hoe je goed met kinderen omgaat en hoe ik me geduld bewaar tijdens mijn stage, en ik wil leren hoe je een goede gymmeester word. Deze stage plek is geslaagd als ik weet hoe het daar aan toe gaat. En of het mij ook aanspreekt om verder te gaan met mij opleiding als gym meester.

 

Anass Oukhattou klas 3k4

 Weekverslag

 

Maandag 7 november was mij eerste stage dag. Om 8 uur in de morgen zijn en we spullen klaar zetten voor de groepen 3 en 4. We gingen eerst een hindernisbaan, hockey veld en een knots hockey veld klaarzetten. De eerste klas moest ik eerst toekijken hoe het er aan toe gaat. daarna mocht ik een oefening zelf uitleggen en toekijken of het goed ging. Naar dat we alle klassen gehad hadden moesten we de nieuws brieven uitdelen.

Dinsdag 8 november om 8 uur gingen we de oefeningen uitzetten voor de groepen 7 en 8.   worstelen, penalty, touwzwaaien en hockey moesten we klaar leggen het ging best goed, tijdens het uitleggen van de regels van de spel ging goed. Alleen was groepen 7 en 8 wel koppiger dan de groepen die ik maandag had.

Woensdag 9 november was wegens een studiedag de school gesloten.

Donderdag 10 november om 8 uur werd alles voorbereid voor groep 7 en 6. Alles ging zoals afgesproken. Na school tijd moesten we les geven aan groep 6 dat zijn speciale kinderen met gedrag problemen en moeite hebben met wat activiteiten. Daarom was er voor hun na schooltijd gym zodat ze meer aandacht en kijken krijgen. Na de les kregen ze ook wat oefeningen mee om thuis te oefenen.

Vrijdag 11 november om 8 uur, de dag ging als volgt. We moesten leerlingen die moeite hadden met schrijven en bewegen met hun polsen ophalen vanuit de klassen. Tijdens de gymlessen moesten ze oefeningen doen wat goed was voor hun polsen zoals touwtje springen, op de djembé spelen en moesten ze op een a4tje rondjes tekenen waarmee ze hun polsen meer gebruiken. In de middag hadden we de gewone klassen en we moesten weer oefeningen uitzetten zoals bokspringen, trefballen en basketballen voor de rest van de dag ging het prima en ook luisterden ze goed naar mij.

Handelingsverslag

hier gingen we trampoline springen met een groep ze moesten een aanloop nemen en dan springen en dat moeten ze naar de korf kijken en dan landen. En daar boven moesten ze op de kast klimmen en dat springen en recht vooruitkijken en als ze alles hebben gehad dan moeten ze weer in de rij wachten. Ik ging bij de kast staan om te kijken of alles goed ging een geen leerling verkeerd viel. En als een leerling het goed kan dan mag die een 360 doen dat betekent om de as heen draaien en je mocht absoluut geen salto maken. En ik moest van de meester erbij staan zodat er niks gebeurd.

 

Hier in het midden ging ze hun balans beoefenen ze moesten eerst in de rij staan tot ze aan de beurt waren als ze aan de beurt zijn dan moesten ze eerst naar boven balanceren en is extra moeilijk wat ze moesten met de onderkant naar boven balanceren en als ze boven waren dam moesten ze balancerend over de pionnen heen stappen en als ze klaar waren dan moesten ze springen naar   beneden springen en dan moeten ze balanceren over de balk met pionnen erop en dan weer in de rij staan en ik moest erbij staan van de meester zodat er niks ergs gebeurt.

 

Daarachter gingen we touwzwaaien dam moesten ze een aanloop nemen en dan springen op de          touw en dan heen en weer zwaaien en ze moesten oppassen dat ze niet vielen en ook niet iemand laten vallen. En ik moest er ook bij staan om er voor te zorgen dat alles goed verloopt.

 

Ik moest van meester Tobias een voetbalveld klaarzetten ik moest linten pakken en 2 doelen en  balken om een veld te maken en een bank voor de wissels en een korf om de bal er in te doen. En ik moest nieuwsbrieven uitdelen in de hele school en we moesten lamineren voor de meester voor zijn map.             

ik moest een keer van de meester afsluiten omdat een leerling een aanval had want die jongen had een ziekte waardoor die soort van uitgeschakeld word en dan ineen keer flauwvalt dus ik moest de kinderen geruststellen en ik moest de jongens kleedkamer in om de jongens te helpen met omkleden want de juf was druk bezig met die jongen die is flauwgevallen en daarna moest ik de ingang soort van bewaken want er waren veel kinderen die nieuwsgierig waren en naar binnen wilden maar niemand mocht naar binnen behalve de meesters en de juffen en daarna kwamen de ambulance broeders en toen werd de jongen naar de ziekenhuis gebracht en toen is die beter geworden.

                    

Maatopdrachten

1 Verzin zelf een spel en voer dat ook uit tijdens de les. Vertel van begin tot eind wat je gedaan hebt en hoe het gegaan is. Geef ook aan wat je de volgende keer zou veranderen/verbeteren:

Ik heb een spel bedacht genaamd multiebal dat houd in dat je meerdere sporten tegelijk doet bijv. voetbal, hockey, basketbal of netbal bij deze sporten heb je 2 doelen en dat je tegen elkaar speelt. bijvoorbeeld als ik zeg 3 mensen voetbal dan rennen de eerste 3 kinderen naar de muur en dan naar het bal en dan spelen ze tegen elkaar en er is natuurlijk een scheidsrechter die ervoor zorgt dat alles eerlijk verloopt. bij mij goed het goed ondanks dat ze soms niet wisten wat ze precies moesten doen zoals dat ze niet weten waar ze naartoe moeten rennen of dat er ruzies waren omdat ze te fanatiek waren omdat ze wilden winnen. En daarna heb ik het uitgelegd hoe het moest en de ruzies gesust. Wat ik zou verbeteren is dat ik de doelen zou veranderen in wat kleineren doelen zodat het wat moeilijker word om te scoren

 

2 Met welke materialen wordt er gewerkt? Noem er tien en vertel erbij wat je er in de gymles mee kunt doen.

Materiaal 1: de grote mat word gebruikt als veiligheid voor een veilige landing als de kinderen bijvoorbeeld moeten trampoline springen en dan landen ze veilig.

Materiaal 2: kleine mat dient voor veiligheid.

Materiaal 3: trampoline word gebruikt om bijvoorbeeld salto’s maken of iets anders.

Materiaal 4: een bok gebruik je voor om allemaal kunstjes te doen.

Materiaal 5: een touw kan je gebruiken om te zwaaien of in te klimmen.

Materiaal 6: een kast om er op te komen en kan je voor veel dingen gebruiken.

Materiaal 7: korf kan je gebruiken om er ballen of iets anders in te doen of natuurlijk om korfbal te spelen.

Materiaal 8: doelen kan je gebruiken voor voetbal, handbal en nog veel meer.

Materiaal 9: banken is er om rijen te maken voor de kinderen die op hun beurt wachten.

Materiaal 10: ballen voor verschillende spellen zoals voetbal, hockey, handbalballen en noem maar op

 

3 Hoe organiseert de meester zijn lessen? Waar moet hij zoal aan denken? Hoe bereidt hij zijn lessen voor? Hoe blijft hij creatief?

De meester bedenkt alles van te voren wat die wil doen en wat hij moet afsluiten voor een cijfer. De meester denkt aan of hij alle materiaal heeft en of het veilig is en of die genoeg ruimte er voor heeft. De meester bereid zijn lessen voor dat de kinderen en we beginnen altijd een half uur eerder om alles in orde te brengen en dat we alles op tijd is klaar gezet. de meester pikt dingen op die hij niet wist en voert dat in zijn les uit en zo blijft hij creatief en bedenkt nieuwe oefeningen.    

 

Interview De fontein

 

Juf Natasha de Vrind

Juf van groep 8

 

1 Wat voor opleiding heeft u gedaan?

Ik heb VWO gedaan en na de middelbare school heb ik PABO gedaan.

 

2 Waarom heeft u voor deze school gekozen?

Ik heb 11 jaar op een andere school gewerkt en ik wou een nieuwe uitdaging en ze zochten docenten op deze school maar ik wou eerst een rondleiding en toen vond ik het zo mooi en nieuw school en ik hier wou werken.

 

3 Wat is er leuk aan deze baan en wat is er minder leuk?

Ik vind het leuk om ze iets te leren en ik zie ze groeien en we maken veel uitjes en kamp en zo en dat vind ik leuk. Wat ik minder leuk vind is dat je heel hard moet werken voor weinig geld en ik vindt het administratie minder leuk want je moet alles bij houden zoals huiswerk en de toetsen en de zieke afmelden,

 

4 Waarom heeft u voor deze opleiding gekozen?

Ik wou niet naar de universiteit want ik wou gelijk aan de slag als docente en ze is docente geworden door haar fijne herinnerring want ik vond het gaaf dat mijn oude juffrouw mij heeft leren lezen en ik besloot ook een juffrouw te worden.

 

5 Wat is u ultieme droombaan?

Mijn droombaan is om in Londen te werken in een basisschool voor Nederlandse kinderen die daar wonen.

 

 

 

 

Juf Nienke

Juf van groep 5

 

1 Wat voor opleiding heeft u gedaan?

Ik heb HBO met gym gedaan dus al er geen gymleraar is dan kan ik die les geven

En ik heb HBO special onderwijs gedaan.

 

2 Waarom heeft u deze school gekozen?

Omdat het dichtbij mijn huis is en mijn zoon op deze school zat.

 

3 Wat is er leuk aan deze baan en wat is er minder leuk?

Het is leuk om kinderen te zien groeien en ik veel plezier heb

En wat minder leuk is dat we heel veel uren maken.

 

 

4 Waarom heeft u deze opleiding gekozen?

Ik deed eerst PABO voor ZMLK dat houd in dat je les geeft voor kinderen met een lager niveau maar daar krijg je minder geld voor dan een normale juf dus toen besloot ik ook een juffrouw te werken op een normale basisschool.

 

5 wat is uw ultieme droombaan?

Nou.. ik wou vroeger verpleegster worden maar mijn droombaan is toch een juffrouw zijn.

 

 

Meester Patrick

Alle groepen (handvaardigheid)

 

Wat voor opleiding heeft u gedaan?

PABO en de Grafische Lyceum

 

2 Waarom heeft u voor deze school gekozen?

Euhhh… ze zochten nieuwe meesters en juffen en het was een nieuwe school en aan mij de eer om mee te helpen op te bouwen.

 

3 Wat is er leuk aan deze baan en minder leuk?

Het leuke is dat ik de hele dag met me hobby bezig ben en dat ik het leuk vind. En wat ik minder leuk vindt is dat de gedrag van kinderen achteruit gaan en dat ze brutaler zijn en geen respect tonen voor ouderen.

 

5 Observeer de meester en schrijf op wat de meester doet om de les goed en leuk te laten verlopen. Denk hierbij aan houding, stemgebruik, gebruik materialen, begin en einde van de les. Wat valt jullie op? Welke trucjes gebruikt de meester? Bespreek deze dingen na afloop van de les.

Ik heb meester Erwin (dat is een andere meester dan dat ik normaal heb) geobserveerd en een paar dingen vielen mij op. De meester doet altijd elke dag andere oefeningen, de meester doet bij elke klas een andere stemgebruik bijvoorbeeld bij groep 3 en 4 heeft die een lieve stem en bij groep 5 tot groep 8 heeft die wat strengere stem om orde te houden in de gymzaal en als een leerling een beetje verdrietig is dan doet de meester extra lief zodat ze weer blij kan gymmen. En als we klaar zijn met een groep dan gaat de meester een praatje maken met de juf of meester of de les goed of minder goed ging en als iemand een beetje pijn heeft dan geeft hij het door aan de juf of meester van de groep. En mij is opgevallen dat hij een blaadje heeft waar opstaat wat een leerling heeft bijvoorbeeld hij krijgt een epilepsie dan weet de meester wat die moet doen en de meester gebruikt als trucje een fluit waar hij op fluit en dat betekent dat ze voor hem moeten verzamelen.

 

6 Je gaat ook circuitjes geven met verschillende vaardigheden. Hier kan je ook opdracht 5 in verwerken. Hoe zien die circuitjes eruit? Wat is je doel? Welke materialen gebruik je en waarom?

De circuitjes zien eruit als stations dus elke keer gaan ze naar een andere station als ik fluit dan gaan ze naar een andere oefening. Mijn doel is om ze flink te laten sporten en ze moe te maken en ze een stuk sterker te maken dan voor dat ze aan de gymles begonnen enige nadeel ze krijgen wel spierpijn. Ik heb meerdere materieel gebruikt zoals: kleine maten, wandrek, kasten. Banken, touwen, lange mat, touwen, blaadjes waarop staat wat je moet doen bij dat station, ringen, scheidsrechterstoelen, dat was het qua materieel wat ik moest doen is de kinderen pushen zodat ze niet snel opgeven en dat ze een standje hoger doen ik moest ook om de minuut fluiten zodat ze naar de volgnde station gaan en ze waren met twee tallen zodat ze steeds een minuut rust kregen.

 

Handelingsverslagen

 1

hier gingen we trampoline springen met een groep ze moesten een aanloop nemen en dan springen en dat moeten ze naar de korf kijken en dan landen. En daar boven moesten ze op de kast klimmen en dat springen en recht vooruitkijken en als ze alles hebben gehad dan moeten ze weer in de rij wachten. Ik ging bij de kast staan om te kijken of alles goed ging een geen leerling verkeerd viel. En als een leerling het goed kan dan mag  die een 360 doen dat betekent om de as heen draaien en je mocht absoluut geen salto maken. En ik moest van de meester erbij staan zodat er niks gebeurd.    

 

2

Hier in het midden ging ze hun balans beoefenen ze moesten eerst in de rij staan tot ze aan de beurt waren als ze aan de beurt zijn dan moesten ze eerst naar boven balanceren en is extra moeilijk wat ze moesten met de onderkant naar boven balanceren en als ze boven waren dam moesten ze balancerend over de pionnen heen stappen en als ze klaar waren dan moesten ze springen naar   beneden springen en dan moeten ze balanceren over de balk met pionnen erop en dan weer in de rij staan en ik moest erbij staan van de meester zodat er niks ergs gebeurt                  

 3

Daarachter gingen we touwzwaaien dam moesten ze een aanloop nemen en dan springen op de           touw en dan heen en weer zwaaien en ze moesten oppassen dat ze niet vielen en ook niet iemand laten vallen. En ik moest er ook bij staan om er voor te zorgen dat alles goed verloopt.

 4

Ik moest van meester Tobias een voetbalveld klaarzetten ik moest linten pakken en 2 doelen en     balken om een veld te maken en een bank voor de wissels en een korf om de bal er in te doen. En ik moest nieuwsbrieven uitdelen in de hele school en we moesten lamineren voor de  meester voor zijn map.

 5

ik moest een keer van de meester afsluiten omdat een leerling een aanval had want die jongen had een ziekte waardoor die soort van uitgeschakeld word en dan ineen keer flauwvalt dus ik moest de kinderen geruststellen en ik moest de jongens kleedkamer in om de jongens te helpen met omkleden want de juf was druk bezig met die jongen die is flauwgevallen en daarna moest ik de ingang soort van bewaken want  er waren veel kinderen die nieuwsgierig waren en naar  binnen wilden maar niemand mocht naar binnen behalve de meesters en de juffen en daarna kwamen de ambulance broeders en toen werd de  jongen naar de ziekenhuis gebracht en toen is die beter geworden.

 6

Ik moest van de meester lamineren na het lesgeven het lamineren is dat ik een map vol met blaadjes moest plastificeren en ik moest ook een keer van de meester nieuwsbrieven uitdelen door de hele school en dat verloopte goed het duurte wel een beetje lang maar het was wel leuk om al mijn oude meesters en juffen te zien en ook veel praatjes gemaakt met ze.  

 

Nawoord

Ik heb een erg leuke stage gehad op het RKBS De Fontein in Wateringse veld. Ook heb erg veel dingen geleerd zoals:

Goed en leuk les geven

Leuke oefeningen klaarzetten

Goed uitleggen

En ik heb ook mijn leerdoelen behaald namelijk dat ik een goede gymmeester zou worden en ik vindt dat ik dat wel heb behaald en ik vindt dat ik goed met de kinderen omging en dat ik goed mijn geduld heb bewaart. Ik vindt gymmeester een leuke beroep en ik zou het later wel willen worden. En nogmaals ik vindt het een geslaagde stage.